Tekniske sider

Teknisk - Motor.

V4 teknik billede 1 I tillæg til vore egne erfaringer, er der skrevet meget på internettet om de gængse fejl og vedligeholdelses tip om Honda VF. Der er enkelte ting som skal tjekkes nøje på en tidligere model end på andre motorcykler.
Denne artikel gælder ikke for VFR modellerne eller 90’ernes Magna, men første generation af VF motorer fra 1982 til 1988. Det var de første modeller som havde hyppige problemer, specielt motorer produceret før 1985.

Motor:

De første V4 motorcykler som Honda slap ud på marked, kan man efterfølgende sige en del om. I begyndelsen af 80’erne kæmpede de japanske mc-fabrikker specielt hårdt om markedspositionen, og Honda lancerede modeller som ikke var testet grundigt nok. Smøringen var for dårlig til topstykkerne. Det tog tid for olien at smøre tilstrækkelig i topstykkerne ved koldstart. Og under 3000 o/min. gav systemet utilstrækkelig olietryk, noget som blev værre på ekstra varme dage. Smøresystemets rute går originalt en lang vej via oliepumpens lavtryksdel, gennem gearkassen, til en bolt og et udvendig rør videre til topstykkerne.
Topstykke
De første VF750 motorer var specielt ramt at dette problem, men også 700, 1000 og 1100 udgaverne var plaget af smøreproblemer. Fejljustering af ventilerne med slup i kammeret kunne også være et problem, da lejerne til knastakslerne blev fræset af to omgange i stedet for linjeboret
Honda-V4.com
som på de først modeller.
I tillæg til dette kunne der opstå en ”raslen” fra knastkæden efter forholdsvis få km da knastkædestrammerens mekanisme fejlede.

Oil ModMan behøver ikke fatte lommeregneren for at regne ud at disse fejl kunne blive meget omfattende og resulteret i dyre reparationer. Motoren i sig selv er avanceret for sin tid, med 4 knastaksler, 15 ventiler og vandkølet.
Honda tog udgifterne på disse problemer frem til 1990, hvor ”pakken” bestod af nye knastaksler
, vippearme
, olierør
, knastkædestrammer
 og lejeoverfald
 samt forsyningsbolte. Detaljer som placering af smørehul og ændring af diameter på rør og hul, bedre hærdning af knastaksler og ændret design på strammemekanismen skulle give resultatet.

I 1985 kom et specialværktøj
 til at spænde knastakslen med ved justering af ventilerne, samtidig med blev olieskift intervallet sat ned, og anbefalet ventilspillerum blev øget. Frekvensen af reklamationer gik ned, men fejlen blev aldrig taget ved roden. HRC racerne fra den tid havde ikke en lignende løsning på olieforsyningsproblemet med tog olie ud fra oliehovedgalleriet på undersiden af motorblokken. Endelig var det underligt at der ikke blev udviklet et ombygningssæt i stedet, for knastakslerne fejlede ikke noget, hvis bare de havde få olie nok. På de første BBS netforum kom løsningen så tidligt som i 1994-95 på SabMag USA. I dag findes der en færdig løsning som Dave Dodges Bolt-On-Mod eller Jamie Dughertys Oil Mod. Daves Oil Mod kan også købes på Ebay via Classic Cycle Parts.

Disse løsninger giver meget bedre olietryk til topstykkerne uden at dette er på bekostning af motorens nedre dele. Sælgerne af Oil Mod anbefaler montering af sættet på alle variationer af den gamle VF-motor, inklusiv Honda Super Magna selv om disse er forbedret på flere måder sammenlignet med den første udgave af V4-motoren som kom i 1982.

Der kom flere udgaver af knastkædestrammere og kendetegnet på den sidste udgave er dobbelt hul til låsesplit, som bruges under montering. Det gælder både 750, 1000 og 1100 modellerne.
Alligevel findes der ejere som har kørt mange km med originalt smøresystemet med den simple procedure at overholde forsigtighedsreglen om koldstart, tomgang og vente med mange omdrejninger til motoren er varm.

Der er uenighed om nødvendigheden af brugen af specialværktøj til justering af ventilerne på de motorer hvor der ikke bruges linjeboring til knastakslerne.
Dave Dodge DRP, som producerer Oil Mod i USA, anbefaler denne løsning. Et par større hjemmesider omtaler også dette i tillæg til mange andre problemstillinger.
Tonys V4 hjemmeside tager sig af tekniske tips, mens Mike Nixons hjemmeside tager sig af historikken og mange tekniske udfordringer fra de første V4-år, meget kan regnes som ”indside” informationer.

Et interview med Hondas designer Isao Yamanaka da han besøgte Australien i 2003 er også interessant læsning.

Tekniske data og serviceskema finder du hos Ralf Kleinjung.
En stor del kataloger til USA-modellerne finder du hos Shackpit.
Oversigt over stel og motornummer finder du her på Honda-V4.com.

Konklusionen er, det er 100% muligt at eliminerer disse kendte problemer, hvis det ikke allerede er gjort. Læg også mærke til at de første modeller var mere udsat, specielt modellerne fra 700 til 1100cc produceret før 1985.

Men rigtig ventiljustering og nok olie til topstykket er de magiske ord for V4-klassikerne. Vær også opmærksom på at nutidens smøreoliers egenskaber er kraftig forbedret sammenlignet med smøreolier produceret først i 80’erne.

På de første modeller af VF500F var der ingen nævneværdige problemer med smøringen til knastakslerne, men modellen havde en del havarier på krumtapakslen, en svaghed som blev fjernet på 85- og 86 modellerne.

Leder du efter teknisk råd og vejledning? Læs og stil dit spørgsmål i vores V4-forum.

side 1 | side 2 | side 3 | side 4 | side 5 | side 6